Consumentengedrag

Een voorbeeld van consumentengedrag: afval scheiden

Onderzoek naar consumenten en gedragsverandering

Waarom maken mensen bepaalde keuzes wel of niet? En hoe kunnen we ze aanzetten om keuzes te maken die uiteindelijk beter zijn voor henzelf en de maatschappij? Die vragen staan centraal bij ons onderzoek naar consumentengedrag. 

Onze ervaren, veelal gepromoveerde, consumentenonderzoekers zijn gespecialiseerd in het doen van hoogwaardig (beleids)onderzoek naar consumentenvraagstukken. Dat doen we in opdracht van de overheid, non-profit organisaties en het bedrijfsleven.

Consumentengedrag in een online betaalomgeving

Welke thema’s rondom consumentengedrag onderzoeken wij?

De vraagstukken die wij onderzoeken zijn zeer divers. Onze belangrijkste deelgebieden zijn:

1. Financieel gedrag
2. Duurzaamheid
3. Voeding en gezondheid
4. Reclame en media

Enkele voorbeelden van vragen die wij hebben onderzocht zijn: hoe kun je consumenten stimuleren om geld opzij te zetten voor onverwachte uitgaven? Hoe kun je consumenten het best aanzetten om producten te kopen met een kleinere milieu-voetafdruk? Hebben consumenten door wat reclame is op sociale media en bepaalt dit in hoeverre zij zich door deze reclame laten beïnvloeden?

We bieden maatwerk

Menselijk gedrag is complex. Voor effectieve gedragsverandering is specifieke kennis nodig van zowel de oorzaken van het gedrag in kwestie als de technieken die inspelen op deze oorzaken. We verdiepen ons daarom steeds in de nieuwste inzichten uit de psychologie, marketing en gedragseconomie die relevant zijn voor het specifieke vraagstuk.

Een onderzoek begint voor ons met het begrijpen van het probleem. Pas daarna kunnen we achterhalen wat de drijfveren zijn die mensen aanzetten tot bepaald gedrag of barrières die hen hier juist van weerhouden.

Dit doen we bijvoorbeeld door het afnemen van surveys (enquêtes) in het LISS panel of het uitvoeren van diepte-interviews.

De verkregen inzichten kunnen we vervolgens combineren met onze uitgebreide kennis over gedragsverandering, om zo interventies en producten te ontwikkelen. Deze kunnen toetsen door middel van gedegen online of veldexperimenten.

We maken gebruik van de nieuwste methoden op het gebied van dataverzameling en onderzoeksmethodologie en voeren geavanceerde data-analyses uit. Zo bent u verzekerd van betrouwbare onderzoeksresultaten.

Meer weten? Neem contact op.

Ontmoet ons gehele team
dr. Millie Elsen
dr. Millie Elsen
Senior onderzoeker
dr. Roxanne van Giesen
dr. Roxanne van Giesen
Senior onderzoeker
dr. Lieke Heil
dr. Lieke Heil
Senior onderzoeker
Benjamin Feher MSc
Benjamin Feher MSc
Onderzoeker
Risico’s van crypto

Risico’s van crypto

Waarschuwen bij beleggen

Waarschuwen bij beleggen

AFM Consumentenmonitor – Pensioen

AFM Consumentenmonitor – Pensioen