Publicaties

Filters

Zoeken
Jaar
Werkvelden
Expertises
Auteur
Type publicatie

publicaties

Wetenschappelijk rapport - 2024

Sponsorvermeldingen door influencers

Influencers delen regelmatig persoonlijke, aansprekende berichten over een bepaald thema (zoals mode of voeding) op sociale media en bouwen daarmee een band op met hun volgers. Dat maakt ze interessant voor merken, die influencers graag hun band met volgers laten inzetten om producten onder de aandacht te brengen.
Consumentengedrag
Wetenschappelijk rapport - 2024

De behoefte van consumenten met betrekking tot postdiensten

Nu er steeds minder post bezorgd wordt, veranderen postdiensten hun werkwijze. Bezorging duurt langer en/of post wordt op minder dagen bezorgd. De ACM heeft Centerdata gevraagd om te onderzoeken hoe consumenten hier tegenover staan en welke consequenties dit voor ze heeft. De nadruk ligt daarbij op consequenties voor kwetsbare consumenten die mogelijk meer afhankelijk zijn van postdiensten.
Consumentengedrag
Artikel in tijdschrift - 2024

An Investigation of the Longitudinal Bidirectional Associations Between Interactive Versus Passive Social Media Behaviors and Youth Internalizing Difficulties. A Within-Person Approach

De mentale gezondheid van jongeren blijft een punt van zorg, vooral in relatie tot het gebruik van sociale media. Onderzoek wijst erop dat het type gedrag op sociale media—actief (communiceren) of passief (scrollen)—verschillend kan uitwerken op mentale gezondheid.
Gezondheid
Wetenschappelijk rapport - 2024

AFM Consumentenmonitor – Pensioen

Dit rapport bevat de resultaten van de Consumentenmonitor die in mei 2024 (Q2 2024) is uitgevoerd in opdracht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Het veldwerk is uitgevoerd in het LISS panel tussen 6 mei en 9 juni 2024. De vragenlijst is ingevuld door een steekproef die representatief is voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder.
ConsumentengedragFinancieel gedrag
Blije oude vrouw bezig met telefoon
Wetenschappelijk rapport - 2024

AFM Consumentenmonitor – Beleggers

Dit rapport bevat de resultaten van de Consumentenmonitor die in mei 2024 (Q2 2024) is uitgevoerd in opdracht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Het veldwerk is uitgevoerd in het LISS panel tussen 6 mei en 9 juni 2024. De vragenlijst is ingevuld door een steekproef die representatief is voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder.
ConsumentengedragFinancieel gedrag
Muntgeld
Artikel in tijdschrift - 2024

The effects of potentially traumatic events on the recovery from pre-existing anxiety and depression symptomatology and the risk of PTSD

Nieuw onderzoek uit de VICTIMS-studie laat zien dat nieuwe trauma’s het herstel van al bestaande angst- en depressieve klachten kunnen vertragen. Uit de studie blijkt dat mensen zonder nieuwe traumatische gebeurtenissen tweemaal zo vaak herstellen als slachtoffers die wel een trauma meemaken.
Gezondheid
Wetenschappelijk rapport - 2024

AFM Consumentenmonitor – Verzekeren

Dit rapport presenteert de resultaten van de Consumentenmonitor die in mei 2024 (Q2 2024) is uitgevoerd in opdracht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Het veldwerk vond plaats tussen 6 mei en 9 juni 2024 en werd uitgevoerd in het LISS panel. De vragenlijst is ingevuld door een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder.
ConsumentengedragFinancieel gedrag
Houten huis met op de achtergrond een blije familie aan het spelen
Wetenschappelijk rapport - 2024

AFM Consumentenmonitor – Bezit van financiële producten

Dit rapport bevat de resultaten van de Consumentenmonitor die in mei 2024 (Q2 2024) is uitgevoerd in opdracht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Het veldwerk is uitgevoerd in het LISS panel tussen 6 mei en 9 juni 2024. De vragenlijst is ingevuld door een steekproef die representatief is voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder.
ConsumentengedragFinancieel gedrag
Vrouw bezig met financiële zaken
Wetenschappelijk rapport - 2024

AFM Consumentenmonitor – Kredieten

Dit rapport bevat de resultaten van de Consumentenmonitor die in mei 2024 (Q2 2024) is uitgevoerd in opdracht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Het veldwerk is uitgevoerd in het LISS panel tussen 6 mei en 9 juni 2024. De vragenlijst is ingevuld door een steekproef die representatief is voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder.
ConsumentengedragFinancieel gedrag
Artikel in tijdschrift - 2024

Kunnen beroepswisselingen tekorten op de arbeidsmarkt verminderen? Een skills-based optimalisatie voor arbeidsmarktmobiliteit

Momenteel is het aantal werkzoekenden niet in evenwicht met het aantal openstaande vacatures. Dit kan worden beschouwd als een informatie- en matchingsprobleem. We hebben een model ontwikkeld dat op basis van overeenkomsten in de benodigde skills potentiële stromen van werknemers tussen beroepen identificeert.
ArbeidsmarktDigitalisering