AFM Consumentenmonitor – Beleggers

Hoe maken consumenten keuzes met betrekking tot financiële producten zoals hypotheken en beleggingen? En hoe ervaren zij hun financieel welzijn? Sinds 2021 onderzoekt Centerdata in opdracht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) deze en soortgelijke vragen in het kader van de Consumentenmonitor. De monitor biedt inzicht in trends in het gedrag en de opvattingen van consumenten over de tijd. Deze monitor wordt sinds 2004 elk halfjaar uitgevoerd.

Dit rapport bevat de resultaten van de Consumentenmonitor die in juli 2025 is uitgevoerd en gericht was op het onderwerp beleggen. De vragenlijst werd voorgelegd aan leden van het LISS panel die zelf beleggen. De onderwerpen die aan bod kwamen waren onder andere de vormen waarin men belegt, de drijfveren om te beleggen en de manier waarop mensen risico’s ervaren.

Enkele bevindingen

  • Naar schatting heeft ongeveer een kwart van de Nederlandse huishoudens beleggingen.
  • Het aandeel van de Nederlanders dat beleggingen zegt te hebben is in de afgelopen jaren stabiel gebleven.
  • Van de Nederlanders die aangeven dat zij op dit moment geen geld belegd hebben, denken 7 op de 10 dit in de toekomst ook niet te gaan doen.
  • Ruim twee derde van de beleggers geeft aan zelfstandig te beleggen.
  • Ongeveer een kwart van de beleggers typeert zichzelf als risiconemend.
  • Van de beleggers die momenteel niet duurzaam beleggen zegt een vijfde duurzaam te willen beleggen.
  • Ongeveer een vijfde van de beleggers zegt ook cryptomunten te bezitten, waarvan bijna twee derde met een waarde lager dan € 5.000.
  • Ongeveer 2 op de 100 Nederlanders geven aan wel eens slachtoffer te zijn geworden van beleggingsfraude.

In de media

De publicatie van de Consumentenmonitor – Beleggers kreeg aandacht in verschillende media, waaronder:

Download rapport