Consumentengedrag

Een voorbeeld van consumentengedrag: afval scheiden

Hoe kiezen consumenten?

Je vindt duurzaamheid belangrijk, maar wilt niet extra betalen voor duurzamer voedsel of de aanschaf van zonnepanelen. Je wilt sparen voor een koopwoning, maar kan de verleiding niet weerstaan om toch die nieuwste smartphone te kopen. Je wilt straks rustig kunnen genieten van je pensioen, maar hebt geen zin om je te verdiepen in je financiële zaken. Je neemt je voor om dan nu eindelijk gezonder te gaan leven, maar gaat de volgende dag toch even langs de snackbar. Hoe kunnen we consumenten aanzetten om keuzes te maken die uiteindelijk beter zijn voor henzelf en de maatschappij? Die vraag staat centraal bij ons onderzoek naar consumentengedrag. 

Onze ervaren consumentenonderzoekers zijn gespecialiseerd in het doen van hoogwaardig (beleids)onderzoek naar consumentenvraagstukken. Dat doen we in opdracht van de overheid, non-profit organisaties en het bedrijfsleven. Als divers team van gepromoveerde onderzoekers putten we hierbij uit de nieuwste inzichten uit de psychologie, marketingliteratuur en gedragseconomie. We dragen daarnaast actief bij aan deze inzichten door regelmatig te publiceren in vooraanstaande wetenschappelijke tijdschriften.

Consumentengedrag in een online betaalomgeving

Welke thema’s rondom consumentengedrag onderzoeken wij?

De vraagstukken die wij onderzoeken zijn zeer divers. Onze belangrijkste deelgebieden zijn:

  1. Financieel gedrag
  2. Duurzaamheid
  3. Voeding en gezondheid
  4. Reclame en media

Enkele voorbeelden van vragen die wij hebben onderzocht zijn: hoe kun je consumenten stimuleren om geld opzij te zetten voor onverwachte uitgaven? Vergroot de naam kinderbijslag de kans dat ouders de toeslag aan hun kinderen besteden? Hoe kun je consumenten het best aanzetten om producten te kopen met een kleinere milieu-voetafdruk? Hebben consumenten door wat reclame is op sociale media en bepaalt dit in hoeverre zij zich door deze reclame laten beïnvloeden?

Onze werkwijze

Menselijk gedrag is complex. Om gedrag effectief te kunnen veranderen is daarom specifieke kennis nodig van zowel de oorzaken van het gedrag in kwestie als de technieken die effectief inspelen op deze oorzaken. Daarom leveren wij maatwerk.

Maatwerk

Wij willen begrijpen waarom consumenten bepaalde keuzes (niet) maken; wat zijn hun drijfveren en barrières die hen ertoe aanzetten of juist ervan weerhouden om bepaalde keuzes te maken? Stel bijvoorbeeld dat consumenten bepaalde informatie niet lijken te gebruiken bij hun keuzes. Komt dit dan doordat zij de informatie niet goed begrijpen, deze niet belangrijk vinden of niet vertrouwen, of besteden zij (op dat moment) te weinig of misschien zelfs helemaal geen aandacht aan de informatie?

Een onderzoek begint daarom voor ons met het begrijpen van het probleem. Vervolgens kiezen we de onderzoeksmethode die het best past bij het vraagstuk.

We kunnen bijvoorbeeld beginnen met het afnemen van surveys (enquêtes) in het LISS panel of het uitvoeren van diepte-interviews in uw doelgroep waarbij we specifieke barrières en drijfveren van consumenten systematisch achterhalen. De nieuwe inzichten kunnen we vervolgens combineren met onze uitgebreide kennis over gedragsverandering om effectieve(re) interventies en producten te ontwikkelen en deze te toetsen door middel van gedegen online- of veldexperimenten. We maken gebruik van de nieuwste methoden op het gebied van dataverzameling en onderzoeksmethodologie en geavanceerde data-analyses.

Zo bent u verzekerd van betrouwbare onderzoeksresultaten.

Output

U ontvangt een overzichtelijk (interactief) onderzoeksrapport met alle belangrijke informatie over de methodologie en resultaten van het onderzoek en concrete aanbevelingen voor uw (beleids)vraagstuk. Verder leiden onze onderzoeken meestal tot openbare onderzoeksrapporten.

Meer weten? Neem contact op.

Ontmoet ons gehele team
dr. Millie Elsen
dr. Millie Elsen
Senior onderzoeker
dr. Roxanne van Giesen
dr. Roxanne van Giesen
Senior onderzoeker
dr. Lieke Heil
dr. Lieke Heil
Onderzoeker