Consumer study on purchase decisions regarding heating appliances

Wanneer consumenten een nieuw verwarmingsapparaat willen kopen, is er een breed scala aan ruimteverwarmingstechnologieën waaruit zij kunnen kiezen, waaronder elektrische warmtepompen, hybride warmtepompen, condenserende gasketels, biomassaketels en WKK-systemen. In hoeverre stappen consumenten over naar energie-efficiëntere technologieën bij het vervangen van hun oude apparaat? Welke aspecten vinden zij (het meest) belangrijk bij het kiezen van een nieuw apparaat? En, meer specifiek, hoe belangrijk is de energieklasse in verhouding tot andere aspecten (zoals aanschaf- en installatiekosten, merk, geluidsniveau, installateuradvies) in hun keuzes? Welke informatiebronnen raadplegen zij? Dit onderzoek biedt inzicht in het beslissingsproces van consumenten.

Het onderzoek zoomt ook in op de rol van het EU-energielabel in het aankoopproces. Weten consumenten dat er een energielabel bestaat voor ruimteverwarmers? Komen zij daarmee in aanraking wanneer zij een verwarmingsapparaat aanschaffen? Hoe belangrijk is het energielabel in hun aankoopbeslissingen? Om deze vragen te beantwoorden, is een enquête afgenomen onder meer dan 3000 recente kopers van verwarmingsapparaten (cv-ketels, warmtepompen, micro-WKK en hybride systemen) in vijf Europese landen.

Belangrijkste bevindingen

Hoewel 70% van de consumenten aangaf dat het energielabel een rol speelde in hun aankoopbeslissing, leidde dit zelden tot een overstap naar efficiëntere technologie. Slechts 7,7% van de kopers stapte over van een cv-ketel naar een warmtepomp. Bij geplande vervangingen (apparaat nog werkend) was dit percentage iets hoger: ongeveer 10%.

Ongeveer 60% van de kopers overwoog andere verwarmingsapparaten, maar de overgrote meerderheid kocht uiteindelijk hetzelfde type als hun oude apparaat. Bij noodvervangingen was deze keuze nog sterker: slechts 22,3% stapte over bij een defect apparaat, tegenover 30,2% bij een nog werkend apparaat.

Verklaringen

Bij noodvervangingen waren gemak van installatie, energie-efficiëntie en gebruikskosten minder belangrijk in de beslissing. Veel consumenten (43,3%) die geen alternatieven overwogen, geloofden dat andere systemen niet in hun huis geïnstalleerd konden worden. Consumenten gebruiken het energielabel vooral informatie in plaats van als vergelijkingsinstrument.

Rol van installateurs

Ongeveer 80% van de kopers ontving advies van een installateur en bijna iedereen volgde dit advies (volledig of gedeeltelijk). Consumenten die installateuradvies ontvingen, gebruikten het energielabel vaker in hun beslissing, wat suggereert dat installateurs cruciaal zijn voor de effectiviteit van het label.

Download rapport