• Data Science
    We houden ons bezig met technieken en toepassingen
    voor big data. We gebruiken machine learning,
    data mining en visualisatie technieken. We creëren zo
    nieuwe inzichten en waarden uit verschillende soorten data.
    Wil je meer weten? Bekijk ons voorbeeld.
  • CentERdata, wetenschappelijk onderzoeksinstituut
    Onze expertise:
    innovatieve dataverzameling
    en software ontwikkeling, en toegepast
    sociaal-economisch beleidsonderzoek.
      Ontdek onze werkvelden  
  • Consumentenonderzoek
    Hoe nemen consumenten beslissingen?
    Ons consumentenonderzoek richt zich
    op vijf deelgebieden:

    1. Financieel en betalingsgedrag
    2. Duurzaam gedrag en gezondheid
    3. Internet- en mediagebruik
    4. Marketing en consumptie
    5. Kwetsbaarheid van consumenten

Vraag - data - kennis

CentERdata ondersteunt u in elke fase van het onderzoek: van methodeontwikkeling, software ontwikkeling en dataverzameling tot aan analyse, rapportage en disseminatie. Wij zijn onderzoekers met passie die gedreven en resultaatgericht meedenken over uw vragen.  

 

Data Science

Lees meer over het Data Science project waarin we Twitter data scoren op 'blijheid'.

vrijdag 26 februari 2021

Op 17 maart zijn er verkiezingen voor de Tweede Kamer. Onderzoeker Matthijs Rooduijn (Universiteit van Amsterdam) duikt met behulp van LISS data in kiesgedrag en sociaal-demografische kenmerken. Dat doet hij op Stuk Rood Vlees (SVR), een website waar politicologisch onderzoek wordt gekoppeld aan de actualiteit.

Actueel

donderdag 25 februari 2021
Ondermijnende criminaliteit vindt vaak plaats op bedrijventerreinen. In veel gevallen hebben de problemen te maken met drugs, mensenhandel of witwaspraktijken. De provincies Gelderland en Noord-Brabant willen ondermijning op bedrijventerreinen eerder en beter signaleren. Nieuw data-onderzoek door CentERdata en Avans Hogeschool gaat daarbij helpen.
maandag 22 februari 2021
Het februarinummer van E-data & Research is vers van de pers. CentERdata zit in de redactie van dit (online) magazine over data en onderzoek in de alfa- en gammawetenschappen.
donderdag 11 februari 2021
Laten consumenten zich bij het afsluiten van een hypotheek te veel leiden door het maximale leenbedrag? Onderzoek van CentERdata, het Nibud en prof. dr. Marieke Fransen (UvA/RU) toont aan dat het maximale hypotheekbedrag een sturende werking heeft op consumenten en zo kan aanzetten om een hogere hypotheek af te sluiten dan verstandig is. Het onderzoek laat ook zien dat een belangrijke rol lijkt te zijn weggelegd voor financieel adviseurs om de sturende werking van het maximale hypotheekbedrag tegen te gaan. We voerden dit onderzoek in 2020 uit in opdracht van de Ministeries van Financiën en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).