• CentERdata, wetenschappelijk onderzoeksinstituut
    Onze expertise:
    innovatieve dataverzameling
    en software ontwikkeling, en toegepast
    sociaal-economisch beleidsonderzoek.
      Ontdek onze werkvelden  
  • Data Science
    We houden ons bezig met technieken en toepassingen
    voor big data. We gebruiken machine learning,
    data mining en visualisatie technieken. We creëren zo
    nieuwe inzichten en waarden uit verschillende soorten data.
    Wil je meer weten? Bekijk ons voorbeeld.
  • Consumentenonderzoek
    Hoe nemen consumenten beslissingen?
    Ons consumentenonderzoek richt zich
    op vijf deelgebieden:

    1. Financieel en betalingsgedrag
    2. Duurzaam gedrag en gezondheid
    3. Internet- en mediagebruik
    4. Marketing en consumptie
    5. Kwetsbaarheid van consumenten

Vraag - data - kennis

CentERdata ondersteunt u in elke fase van het onderzoek: van methodeontwikkeling, software ontwikkeling en dataverzameling tot aan analyse, rapportage en disseminatie. Wij zijn onderzoekers met passie die gedreven en resultaatgericht meedenken over uw vragen.  

 

Data Science

Lees meer over het Data Science project waarin we Twitter data scoren op 'blijheid'.

donderdag 27 februari 2020

For any social scientist wishing to take his or her research plan to a higher level, the LISS Panel Data Archive is like a candy store. The renewed data storage facility of CentERdata offers free access to 12 years of research, publications, questionnaires, datasets and codebooks.

Actueel

donderdag 20 februari 2020
Hoe verandert je leven als je ouder wordt? Zijn er verschillen in Europese landen? Dit brengt het Europese project 'Survey of Health Ageing and Retirement in Europe’ (SHARE) al meerdere jaren in kaart. Nieuw is de koppeling van data van SHARE Nederland en data van CBS Microdata Services. Hierdoor kunnen onderzoekers nog meer te weten komen over het leven van 50-plussers.
dinsdag 18 februari 2020
Hoeveel Europese huishoudens hebben te maken met armoede? Wat zou 100 euro extra kinderbijslag per maand betekenen voor het welvaartsniveau van gezinnen die moeilijk rond kunnen komen? Met de verzamelde data in het project Euromod kan de Europese Commissie dit soort vragen beantwoorden. Onlangs is het contract ondertekend dat CentERdata ook in 2020 aan Euromod verbindt. 
dinsdag 04 februari 2020
Producten die een gezondere of bewustere keuze zijn, kregen in het verleden het ‘ik kies bewust’-logo (ofwel vinkje). Nederlandse consumenten konden dan gemakkelijk zien welke producten gezonder waren. Maar het vinkje was onduidelijk en verwarrend en werd afgeschaft. In 2021 wordt de opvolger ingevoerd: de Nutri-score.