Hoe kunnen supermarkten ervoor zorgen dat misvormde stukken groente en fruit tóch verkocht worden? In de meest recente uitgave van het Duitse vakblad Report Psychologie een interview met Centerdata-onderzoeker Roxanne van Giesen over haar onderzoek naar voedselverspilling.

Nederlandse huishoudens verspillen gemiddeld 34 kilo eten per persoon per jaar aan vast voedsel. Uit het oogpunt van duurzaamheid is die verspilling een groot probleem: om voedsel te verbouwen zijn immers grote hoeveelheden energie, water, en grond nodig. De verbouwing zelf zorgt bovendien voor een flinke CO2-uitstoot.

Centerdata voerde, deels in samenwerking met Wageningen University, de afgelopen tijd regelmatig experimenteel onderzoek uit naar de vraag hoe voedselverspilling kan worden voorkomen. In het interview met Report Psychologie vertelt Roxanne van Giesen over experimenten waarin wordt onderzocht hoe supermarkten ‘suboptimale’ groente en fruit alsnog aan de man kunnen brengen. Zo kunnen prijsvariaties en een andere positionering (waarbij producten als ‘duurzaam’ en/of ‘authentiek’ worden neergezet) ervoor zorgen dat consumenten deze afwijkende producten tóch meenemen.

Meer weten?

  • Een deel van het (Duitstalige) artikel is te lezen op de website van Report Psychologie.
  • Eerder publiceerden we al een artikel over dit onderzoek.