Deze publicatie is onderdeel van het boek “Onderwijs aan het werk – 2023”, een uitgave van de Leerstoel Onderwijsarbeidsmarkt en het CAOP. Dit boek bevat zes delen met thema’s die de afgelopen jaren op de agenda van de bijzondere leerstoel stonden: de Lerarenagenda, de positie van leraren en schoolleiders op de onderwijsarbeidsmarkt, onderwijsorganisatie en leraarschap, bevoegdheden en kwalificaties, arbeidsverhoudingen, arbeidsvoorwaarden en werkdruk en professionalisering en kennisinfrastructuur. Het hoofdstuk “Trends in de arbeidsmarktpositie van pas afgestudeerden van de pabo” is mede geschreven door onderzoekers van Centerdata.
De spanning op de onderwijsarbeidsmarkt is de laatste jaren sterk opgelopen, vooral in het primair onderwijs. Steeds meer scholen ervaren daardoor een tekort aan leraren. Voor pas afgestudeerde leraren pakt de ontwikkeling echter gunstig uit. Hun baankansen zijn duidelijk toegenomen. Vergeleken met enkele jaren geleden werken pabo-gediplomeerden vaker in het onderwijs en hebben zij ook vaker een reguliere baan en een langdurig contract. De vertrekintentie onder startende leraren is bovendien sterk gedaald, zo blijkt uit de Loopbaanmonitor onderwijs. In dit hoofdstuk gaan we hier nader op in en brengen we de ontwikkelingen in de arbeidsmarktpositie en begeleiding van pas afgestudeerde leraren in kaart. Daarbij richten we ons op de pabo-gediplomeerden.