Vrijwel iedereen die wel eens een online aankoop doet krijgt ermee te maken: recommender systems. Deze systemen doen aanbevelingen voor producten die de koper óók zouden kunnen aanspreken en gaan op die manier keuzestress tegen.

Recommender systems kunnen op basis van algoritmes voorspellen of een bepaalde gebruiker een product prefereert op basis van de voorkeuren, interesses of het waargenomen gedrag van de gebruiker. Ook kunnen recommender systems aanbevelingen doen op basis van eigenschappen van artikelen of producten.

Recommender systems maken de laatste jaren een grote groei door; voor steeds meer bedrijven en organisaties blijken ze een effectief middel om gerichter producten aan consumenten aan te kunnen bieden en op die manier de omzet te verhogen.

Specialistische algoritmes

Bij Centerdata adviseren wij bedrijven en organisaties bij het opzetten van recommender systems. Ook ontwikkelen we kant-en-klare oplossingen voor bedrijven om hun klanten gerichter en effectiever te benaderen (via website, apps, e-mails, of per post). We doen dit via specialistische algoritmes, zoals collaborative, content-based-, session-based- en hybrid filtering-systemen.

Voorbeeldproject: Sligro Data Science Lab

We ondersteunen het Sligro Data Science Lab bij onderzoek naar recommender systems. Recommender systems staan tegenwoordig centraal in de voorspellende marketing. Ze kunnen vrijwel in elke branche worden gebruikt om de klantervaring te optimaliseren en te verbeteren.