Huishoudelijke producten, zoals wasmachines, koelkasten en tv’s, zijn in Europa verplicht voorzien van een energielabel. Dit label geeft informatie over hoe zuinig apparaten met energie omgaan en andere duurzaamheidsaspecten. Maar hoe zorg je ervoor dat consumenten die informatie begrijpen en meenemen in hun keuze? Dat onderzoekt Centerdata in meerdere studies voor de Europese Commissie.

In opdracht van de Europese Commissie doet Centerdata onderzoek om de herziening van de energielabels te ondersteunen. De projecten omvatten zowel het ontwikkelen van een nieuwe ‘huisstijl’ die voor alle energielabels gebruikt zal worden, als het ontwikkelen van pictogrammen om productspecifieke informatie (zoals het geluidsniveau van een koelkast of het laadvermogen van een wasmachine) zo duidelijk mogelijk over te brengen. In grootschalige Europese consumentenstudies testen we onder meer of de informatie op de nieuwe labels goed begrepen wordt. Binnen de projecten werken we samen met Right Brained (grafisch ontwerp) en Ipsos (Europese dataverzameling).