Invloed van informatie over duurzaamheid bij producten
Gebruiken consumenten informatie over duurzaamheid bij hun productkeuzes

In opdracht van de Europese Commissie onderzochten we of bepaalde regelgevingen van de Europese Commissie m.b.t consumentengedrag gewijzigd moesten worden. Informatie over duurzaamheid en reparatiemogelijkheden hoeft momenteel meestal niet gegeven te worden bij producten. Maar zou het geven van dergelijke informatie er wellicht voor zorgen dat consumenten duurzamere producten kiezen?

CentERdata voerde samen met GfK een experiment uit waarin onderzocht werd of het weergeven van duurzaamheidsinformatie en informatie over reparatiemogelijkheden consumentengedrag beïnvloedt. Consumenten kozen een aantal producten. Voor sommige consumenten was hierop duurzaamheidsinformatie aangegeven, voor andere niet. Voor sommige consumenten was (daarnaast) informatie over reparatiemogelijkheden aangegeven, voor andere niet (voor een voorbeeld, zie de figuur).

Wanneer duurzaamheidsinformatie was weergegeven, kozen consumenten vaker voor duurzamere producten en waren zij bereid hier meer voor te betalen; wanneer informatie over reparatiemogelijkheden was weergegeven, kozen consumenten vaker voor makkelijker te repareren producten en waren zij bereid hier meer voor te betalen. Het weergeven van informatie over duurzaamheid en reparatiemogelijkheden beïnvloedt dus welk product consumenten kiezen.

 


Figuur. Voorbeeld van producten met zowel duurzaamheidsinformatie als informatie over reparatiemogelijkheden

Vergelijkbare projecten