Energielabel elektronische displays
Samen met GfK en Right Brained onderzochten we het design van een nieuw energielabel

Elektronische displays (zoals televisies en computermonitoren) zijn in Europa verplicht voorzien van een energielabel. In opdracht van de Europese Commissie voerde CentERdata in 2017, samen met GfK en Right Brained, een onderzoek uit naar het optimale design van een nieuw energielabel voor deze elektronische displays. Centrale onderzoeksvraag was welke eigenschappen consumenten het belangrijkst vinden als ze een elektronisch display kopen. Ook onderzochten we welke energie-gerelateerde informatie consumenten op het nieuwe label terug zouden willen zien.

Beeldkwaliteit, aankoopprijs en betrouwbaarheid (garantie) blijken de drie belangrijkste factoren bij de aankoop van elektronische displays. Op het nieuwe energielabel willen consumenten verder graag informatie terugzien over het stroomverbruik en de schermresolutie.

In het kader van het onderzoek werden meerdere varianten van pictogrammen ontworpen die een plek zouden kunnen krijgen op het nieuwe label, waarna de diverse varianten werden getest onder consumenten in zeven Europese landen. Daarbij ging het onder meer om verschillende varianten van pictogrammen voor automatische helderheidscontrole, bewegingssensoren, en een losse, universele stroomkabel.

Ook meegenomen in het designproces: de vraag wat een geschikte manier zou zijn om de aan- of afwezigheid van een bepaalde eigenschap weer te geven én de vraag hoe het gehele label zou kunnen worden geoptimaliseerd.

Figuur 1 toont een van de voorgestelde labelvarianten. Consumenten beoordelen het nieuwe energielabel als visueel aantrekkelijk. Ook straalt het nieuwe label vertrouwen uit, het wordt net zo vertrouwd als het huidige energielabel.


Figuur 1. Voorgestelde variant voor het nieuwe energielabel voor elektronische displays

Vergelijkbare projecten