Wat zijn de mogelijkheden van het LISS panel? Tijdens een online informatie-event van Centerdata en ODISSEI op 20 mei 2021 konden deelnemers meer te weten komen over hoe het LISS panel werkt. Bijvoorbeeld over de onderzoeksmogelijkheden, het wetenschappelijk belang van het panel en aansprekende voorbeelden van eerdere onderzoeksprojecten.

Het online event was geschikt voor onderzoekers die geïnteresseerd zijn in werken met het LISS panel, waaronder onderzoekers die een aanvraag wilden indienen voor de LISS grant call for proposals die opende in mei.

Programma

Gedurende de middag vertelden diverse sprekers over (hun ervaringen met) het LISS panel. De inleiding werd gegeven door Marcel Das, directeur bij Centerdata en lid van de Raad van Bestuur van ODISSEI. Vervolgens gaf Kasia Karpinska, wetenschappelijk manager bij ODISSEI, meer informatie over de mogelijkheden die de ODISSEI LISS grant kan bieden voor uw eigen onderzoek. Verder gaven onderzoekers Christian Zimpelmann (IZA-Institute of Labor Economics) en Nadine Bol (Tilburg University) een toelichting op hun eigen onderzoeken in het LISS panel. Ook aan het woord kwam Joris Mulder, LISS coördinator en onderzoeker bij Centerdata. Hij besprak de mogelijkheden van nieuw en innovatief onderzoek in het LISS panel.

Over het LISS panel

Het LISS panel bestaat uit ongeveer 7.500 panelleden uit 5.000 huishoudens. Het panel is een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking, gebaseerd op een random steekproef getrokken door het Centraal Bureau voor de Statistiek. Panelleden vullen elke maand meerdere vragenlijsten in met een totale invulduur van ongeveer 30 – 45 minuten.

Academici, onderzoekers en beleidsmakers uit zowel binnen- als buitenland kunnen hun onderzoek in het LISS panel af laten nemen. De data die worden verzameld in het LISS panel worden in eerste instantie opgeleverd aan de opdrachtgever en onderzoekers van de betreffende studie. Na een half jaar worden de data gepubliceerd in het LISS Data Archive zodat andere onderzoekers deze ook kunnen gebruiken. Voorwaarde is altijd dat dit een niet-commercieel, maatschappelijk relevant doel dient.