CentERdata-onderzoek naar optimaal survey design voor smartphones

Respons via smartphones kan beter gestimuleerd worden met push-berichten (zoals sms’jes) dan door middel van e-mail uitnodigingen. Door layout-keuzes te maken die gebruikelijk zijn bij touchscreen-input zoals scrolling neemt het responderen minder tijd in beslag. Dit blijkt uit onderzoek van Marika de Bruijne en Arnaud Wijnant dat is gepubliceerd in Public Opinion Quarterly (POQ) in november 2014.

De Bruijne en Wijnant presenteren de resultaten van een experiment waarin ze onderzochten hoe de respons en datakwaliteit voor smartphone web surveys kunnen worden verbeterd. In een vragenlijst die speciaal is ontworpen voor smartphones vergelijken ze het effect van uitnodigingen per sms versus e-mail op de respons. Als de respons van alle online apparaten wordt gemeten, blijkt dat met uitnodigingen per sms een respons wordt gehaald die vergelijkbaar is met uitnodigingen via e-mail. Het responspercentage via smartphones ligt echter aanzienlijk hoger wanneer sms’jes worden verstuurd. Het sms-bericht leidt ook tot een snellere initiële respons.

Ten tweede onderzochten ze de effecten van verschillende vragenlijst-ontwerpen op smartphones: paging versus scrolling, horizontale versus verticale layout, het aantal antwoordmogelijkheden, en open versus gesloten vragen. Uit de resultaten blijkt dat de scrolling-layout tot kortere invultijd leidt in vergelijking met de paging-layout. Verder raden ze aan om bij smartphone web surveys voorzichtig te zijn met horizontale en lange antwoordschalen en antwoordvelden met open tekst.

De online versie van het artikel ‘Improving Response Rates and Questionnaire Design for Mobile Web Surveys’ is beschikbaar.