CentERdata consortium ontwerpt en test nieuwe energielabels autobanden

Het Europees Parlement, de Europese Raad de Europese Commissie kwamen onlangs in Brussel tot een akkoord over nieuwe labels voor autobanden. CentERdata en Ipsos Public Affairs onderzochten voor de Europese Commissie hoe de nieuwe labels voor autobanden eruit moeten zien, zodat consumenten een milieubewustere keuze maken.

Het idee is dat als consumenten beter ge├»nformeerd zijn, zij autobanden kiezen die veiliger, brandstofeffici├źnter en stiller zijn.

In de EU zijn energielabels op diverse producten verplicht. Doel is duurzame keuzes onder consumenten te stimuleren. Zo ook bij autobanden. Deze labels zijn toe aan vernieuwing conform de internationale normen. 

‘Een herziening van de huidige energielabels betekent ook een nieuw jasje. Dat hebben wij onderzocht’, vertelt Roxanne van Giesen, onderzoeker bij CentERdata.

Online gedragsexperiment 

Van Giesen: ‘Voor deze studie ontwierpen we, samen met Right Brained, nieuwe varianten van de pictogrammen. We ontwikkelden een online gedragsexperiment waarin respondenten een van de nieuwe labelvarianten te zien kregen. Vervolgens stelden we ze allerlei vragen. Zo onderzochten we hoe goed de labels begrepen werden in een productcontext en hoe goed de specifieke iconen op het label begrepen werden.’

De diverse pictogrammen die zijn getest, gaven informatie over brandstofverbruik, geluidsproductie, grip op nat wegdek en grip bij sneeuw en ijs. Ook is onderzocht welke aspecten respondenten belangrijk vinden bij het kopen van autobanden.

Ipsos was verantwoordelijk voor de dataverzameling. De nieuwe labelvarianten zijn in augustus 2019 getest onder bijna 5.000 consumenten in zes landen. 

Aankoopbeslissingen

Cruciaal in deze studie was de vraag hoe consumenten de nieuwe pictogrammen begrepen. Dit met het oog op consumentengedrag en aankoopbeslissingen. Al met al gaf het onderzoek belangrijke aanknopingspunten voor het definitieve ontwerpproces. 

Bekijk het gehele onderzoeksrapport voor meer informatie. 

Behalve onderzoek naar energielabels voor autobanden, zijn er met Ipsos ook onder consumenten labels getest voor beeldschermen (tv’s, computermonitors), koelkasten, lampen, vaatwassers en wasmachines.