Bioscoopmonitor 2013/2014: de keuzes van een bioscoopbezoeker

In september 2013 kwamen op verzoek van Stichting Filmonderzoek marketeers van bioscopen en filmdistributeurs bijeen om te brainstormen over wat zij graag onderzocht zouden hebben. Het resultaat was een onderzoek naar de beslissingsprocessen van bioscoopbezoekers en filmkijkers. Dit onderzoek werd onderdeel van Bioscoopmonitor 2013/2014, het jaarlijkse onderzoeksrapport van Stichting Filmonderzoek uitgevoerd in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF) en de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB). Hierin komen zoals elk jaar de demografische ontwikkelingen van het bioscoop- en filmtheaterpubliek aan bod, met dit keer speciale aandacht voor kinderen van 6 tot 15 jaar, bezoekers van Nederlandse films en een vergelijking met de afgelopen drie jaar. Het onderzoek naar beslissingsprocessen is verricht onder 2.000 respondenten, die representatief zijn voor de Nederlandse bevolking. Het ‘Beslissingsmodel’ van hoogleraar marketing Philip Kotler vormde een belangrijke basis voor het onderzoek, waarbij het beslissingsproces is opgedeeld in een aantal fasen.

Bioscoopmonitor 2013/2014

Stichting Filmonderzoek stelt elk kwartaal een Dashboard Bioscoopbezoek op: een document met de belangrijkste gegevens over bioscoopbezoek en de bioscoopbezoeker. Het dashboard wordt gemaakt door Stichting Filmonderzoek en combineert data van NVB en NVF en eigen onderzoek via CentERdata.

Dashboard bioscooponderzoek eerste drie kwartalen 2014