Beleidsonderzoek & Analyse

drs. Marcia den Uijl

Plv. hoofd afdeling Beleidsonderzoek & Analyse / Senior data scientist

In contact komen met Marcia den Uijl?

Mail of bel, wij horen het graag.

Over Marcia den Uijl

Marcia werkt sinds 2015 bij Centerdata en is sinds eind 2018 senior data scientist bij de afdeling Data Science. Sinds januari 2022 is Marcia plaatsvervangend hoofd van de afdeling Beleidsonderzoek & Analyse (Policy Research & Analytics) bij Centerdata. Ze heeft een studie Econometrie afgerond aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Na haar studie heeft ze ruim tien jaar ervaring opgebouwd in het ontwikkelen van software, waaronder software voor rekenmodellen en business intelligence.

Bij Centerdata is ze onder meer betrokken geweest bij Mirror, het prognosemodel voor de onderwijsarbeidsmarkt, en de Loopbaanmonitor, die zich richt op de arbeidsmarktsituatie van pas afgestudeerde leraren. Daarnaast heeft ze meegewerkt aan het arbeidsmarktonderzoek ICT met topsectoren; met (NLP-)analyses van vacatureteksten en het berekenen van optimale beroepsovergangen. Voor diverse andere projecten past ze NLP-technieken toe waaronder sentimentanalyse en topic modeling. Ze is in staat analyses uit te voeren op een breed scala van databronnen, van microdata van het CBS (ze beschikt over een autorisatie) tot Twitter-data en web scraping.

IPTO: vakken en bevoegdheden in het voortgezet onderwijs – peildatum 1 oktober 2021
Wetenschappelijk rapport 2023

IPTO: vakken en bevoegdheden in het voortgezet onderwijs – peildatum 1 oktober 2021

Skills, beroepen en transities – Arbeidsmarktonderzoek 2022
Wetenschappelijk rapport 2023

Skills, beroepen en transities – Arbeidsmarktonderzoek 2022

Personeelstekorten voortgezet onderwijs – peildatum 1 oktober 2023
Wetenschappelijk rapport 2023

Personeelstekorten voortgezet onderwijs – peildatum 1 oktober 2023

IPTO: vakken en bevoegdheden in het voortgezet onderwijs – peildatum 1 oktober 2022
Wetenschappelijk rapport 2023

IPTO: vakken en bevoegdheden in het voortgezet onderwijs – peildatum 1 oktober 2022

Loopbaanmonitor onderwijs 2023
Wetenschappelijk rapport 2023

Loopbaanmonitor onderwijs 2023

Van beroepen naar skills: een data science-benadering
Artikel in tijdschrift 2022

Van beroepen naar skills: een data science-benadering